dimarts, 25 de març del 2014

Muralles

Bolonya, com tantes altres, era una ciutat envoltada de muralles. Concretament hi ha hagut tres cercles de muralles que han protegit la ciutat ja des dels etruscos fins a inicis del segle XX, quan es va decidir enderrocar el tercer tram per expandir una ciutat cada cop més creixent. Aquesta mesura va rebre no poques crítiques, però fou molt positiva; de fet, ha configurat l'aspecte de l'actual ciutat, radial -al contrari que el pla Cerdà de Barcelona, reticular- al voltant dels dotze eixos -número simbòlic- que l'articulen, amb les dotze portes que encara romanen dempeus, altaneres, recordant un passat potent i defensiu.
I jo em pregunto: quin sentit tenen avui en dia les muralles? No obstant el pas del temps i l'enderrocament urbanístic de muralles, em sorprén veure que hi ha gent que encara roman "intra moenia": individus que s'han fortificat la seva essència fins el punt de témer qualsevol intrusió externa i que, sense saber-ho, han esdevingut presoners d'ells mateixos: gent que viu còmoda en unes masmorres inexpugnables per por de sortir a la llum i veure que més enllà hi ha alguna cosa diferent i potser enriquidora.
Jo visc entre la porta Galliera i la porta Lame, és a dir "tra le mura", però... no m'espanta l'expansió.




dissabte, 8 de febrer del 2014

"La vedova allegra" a Bologna!

Cari amici, questa volta vi annuncio il prossimo spettacolo che faremo con l'Associazione Culturale Scena Musicale: una bella e divertentissima versione di La vedova allegra di Franz Lehar, il 5 marzo al Teatro Alemanni di Bologna. Per quanto mi riguarda, sarà il mio debutto in un'opera lirica e farò il ruolo della Valencienne, la moglie dell'Ambasciatore di Pontevedro e una "donna molto onesta". Vi aspetto tutti quanti!

diumenge, 25 d’agost del 2013

I les lletres què?

Aquests dies redacto l'informe final de l'estada postdoctoral al Dipartimento delle Arti de la Universitat de Bolonya, que acabarà el dia 31 d'aquest mes. Durant aquests dos anys el panorama d'expectatives ha canviat diametralment: quan vaig aterrar a Bolonya (curiosament el dia que dimitia Berlusconi) la situació espanyola no era ni de bon tros l'actual i, si s'entreveia algun problema econòmic, hi havia l'esperança de solucionar-lo en pocs mesos. Però, com sabem de sobres, no ha estat així.

Una prova clara és aquesta notícia que avui he vist per internet:
http://www.elconfidencial.com/sociedad/2013-08-25/fuera-se-pelean-por-nosotros-y-aqui-no-nos-quieren-mi-ciencia-no-es-espanola_20775/. És un tema que he viscut d'aprop: jo també vaig demanar la Juan de la Cierva, però la universitat per on ho vaig fer no va acceptar la meva sol·licitud per una criba interna que van realitzar amb no sé quins criteris. Podem pensar que és cosa del Destí, que potser em té deparada una altra alternativa de vida, però també penso que hi ha altres motius, carregats de prejudicis: de 16 candidats acceptats, 13 eren de Ciències i 3 eren de Lletres. Per sort, els qui van avaluar l'ajut que he tingut fins ara (el de mobilitat postdoctoral del Ministeri d'Educació) van tenir molt en compte equiparar les Lletres i les Ciències en la seva justa mesura. Ho agraeixo enormement.

I és que si la situació actual de la investigació espanyola és desquiciant, la de Lletres ja no té ni adjectiu o jo no el conec. De fet, l'article del link obvia qualsevol referència a les Lletres.  La qüestió de fons és: què fa realment falta en aquesta societat que ha canviat tan sobtadament? Quin valor poden tenir les Lletres en tot aquest procés? Miro al meu voltant... i trobo respostes.

Cada cop veig més gent que es refugia en centres de teràpies alternatives i en religions exòtiques, una veïna meva recita mantres budistes, d'altres fan rituals de religions mil·lenàries, el facebook s'omple de frases coelhianes (és a dir, a l'estil del pseudogurú postmodern Paulo Coelho) que ens fan creure en l'esperança utòpica d'una bondat humana, i un llarç etcètera. Tinc la impressió que busquem uns valors (emocionals, espirituals, etc.) que ens donguin certa estabilitat interna en aquest món fragmentat que cau a trossos.

Les Humanitats tenen aquest lloc: nosaltres estudiem productes de la ment de l'Home amb tota la seva complexitat existencial. L'Art, la Literatura, la Música, la Dansa, la Filosofia, la Història, l'Antropologia, la Sociologia, etc., potser no ens donen les respostes objectivament segures que agraden a les ments encara positivistes, però ens posen davant de la cara l'ésser humà en tota la seva nuesa. Digueu-me il·lusa, però estic convençuda que veure'ns així, sense pors, sense egos i desenvolupant un sentit crític, empàtic i integrador (veure's el meu article anterior sobre la hybris) ens ajudaria a desenvolupar una altra societat.


Havia de dir-ho. I ara, segueixo redactant l'informe final de l'ajut. El futur dirà; igual acabo recitant mantres amb la veïna...



dimecres, 17 de juliol del 2013

Concerts d'estiu / Concerti d'estate

Aquest serà un estiu força musical. Amb els meus mestres i companys de l'Associazione Culturale Scena Musicale farem els següents concerts:

  • "Va pensiero sull'ali dorate", concert en homenatge a Verdi a l'antic claustre dels Pares Caputxins (via Viara 10) de Castel San Pietro (Bolonya), el 24 de juliol a les 21.
  • Dins del cicle "I concerti sui laghi" farem una vetllada dedicada també a Verdi al Centro Informazioni Enea del Lago del Brasimone, l'1 d'agost a les 21:15. En aquest cicle es faran més concerts, però no hi participo perquè són de musical i cançons d'autor. Per a més informació us remeto a la web de l'Associació.
Com veieu, els concerts són molt verdians. Després d'haver descobert que la meva veu és verdiana, serà un plaer "estrenar-la" en aquestes ocasions. Tinc previst cantar-hi "Tacea la notte placida" de Il trovatore i "Pace, pace, mio dio" de La forza del destino, junt amb l'ària de les joies del Faust de Gounod; i amb els companys potser farem més números junts. Estic segura que seran unes vetllades molt especials. 

* * * 

Questa sarà un'estate molto musicale. Con i miei insegnanti e compagni dell'Associazione Culturale Scena Musicale faremo i seguenti concerti: 

  • "Va pensiero sull'alli dorate", concerto omaggio a Verdi nell'antico chiostro dei Fratri Cappuccini  (via Viara 10) di Castel San Pietro (Bolonya), il 24 luglio alle 21.
  • Nel ciclo "I concerti sui laghi" faremo una serata dedicata anche a Verdi nel Centro Informazioni Enea del Lago del Brasimone, il 1 agosto alle 21:15. Dentro di questo ciclo si faranno più concerti, ma non ne faccio parte perché sono di musical e canzoni d'autore. Per ulteriore informazioni ecco il sito web dell'Associazione.
Come vedete, i concerti sono molto verdiani. Dopo aver scoperto che la mia voce è verdiana, sarà un piacere "farne la première" in queste occasioni. Ci canterò "Tacea la notte placida" di Il trovatore e "Pace, pace, mio dio" di La forza del destino, e anche l'aria dei gioielli di Faust di Gounod; e con i compagni magari faremo altri brani asieme. Sono sicura che sarano delle serate molto speciali.  




diumenge, 7 de juliol del 2013

Hybris

          Aquest estiu, per ara, és força fresc… però sempre cal vigilar amb el Sol. O si no que li ho preguntin a Ícar.

Dèdal, el seu pare, va construir el laberint del Minotaure i unes ales, de plomes i cera, amb les quals ell i el seu fill van poder sortir-ne. Diu el mite que el noi, al veure que volava, va voler apropar-se massa al Sol, però l’escalfor va desfer la cera i va caure al mar, que passà a anomenar-se Mar Icària.

Segons Mircea Eliade (vegi’s, per exemple, Images et symboles), els mites són expressió de la Saviesa arcaïca, aquella que roman en el més profund de nosaltres i que ens lliga amb el Trascendent i els assumptes que veritablement sacsegen l’ànima humana. En aquest sentit, els grecs antics tenien clar que apropar-se massa al Sol, amb tot el que això significa des d’un punt de vista simbòlic, era perillós i fins i tot mortal.

El mite d’Ícar ens parla de la hybris, el pitjor pecat per part dels grecs. Era una mena de “desmesura”, és a dir, sortir dels límits d’un mateix amb arrogància. La Wikipèdia (font potser massa òbvia però a vegades molt aclaridora i, sens dubte, molt pràctica) diu el següent:

La hibris o hybris (en griego antiguo ὕϐρις hýbris) es un concepto griego que puede traducirse como ‘desmesura’ y que en la actualidad alude a un orgullo o confianza en sí mismo muy exagerada, especialmente cuando se ostenta poder. En la Antigua Grecia aludía a un desprecio temerario hacia el espacio personal ajeno unido a la falta de control sobre los propios impulsos, siendo un sentimiento violento inspirado por las pasiones exageradas, consideradas enfermedades por su carácter irracional y desequilibrado, y más concretamente por Ate (la furia o el orgullo). Como reza el famoso proverbio antiguo, erróneamente atribuido a Eurípides: «Aquel a quien los dioses quieren destruir, primero lo vuelven loco.»

Seria, doncs, un excés d’ego, cosa que crec que, malauradament, va molt lligada a la nostra natura humana, tan imperfecta. Vivim en un món absolutament inestable; necessitem punts d’ancoratge per sentir-nos segurs i aquests es poden trobar en un excés d’ego que sol implicar l’alienació de l’altre. Seguint amb la metàfora del Sol, és una necessitat insana d'eclipsar. Després de diverses experiències he arribat a la conclusió que no hi ha cosa més tòxica que utilitzar els altres per sentir-se que s’és quelcom. Francament, prefereixo la col·laboració a la utilització, el diàleg al monòleg, la crítica constructiva a l’afirmació invasiva, l’empatia a la imposició, la curiositat a la indiferència. Penso que les actituds que aprovo ―humanes, molt humanes― són l’única sortida sana a tot el que ens està passant. O això o els déus ens tornaran bojos.

Tot plegat passa per un coneixement profund d’un mateix, sense pors i sabent veure (i acceptar) les ombres causades pels rajos del Sol. La hybris resulta, en aparença, un excel·lent escut per amagar els veritables problemes, ja que la seva base és, en realitat, un desequilibri tòxic. Un que s'apropi al Sol pot creure que no té ombres... però s'està cremant.  

Així, doncs, humilment prefereixo la tombona i la crema solar.

dissabte, 29 de juny del 2013

"Athena Musica": un nou pas en el camí

En aquest curiós "retorn als orígens" que estic vivint darrerament, s'ha donat un pas que considero molt significatiu: m'han acceptat com a membre del grup de recerca "Athena Musica" de la Universitat de Bolonya. El grup se centra en la investigació sobre la Filosofia de la Música i l'Estètica Musical, des de perspectives molt àmplies i suggerents. Ja aniré informant dels esdeveniments que es vagin programant i de les eventuals notícies del grup. La veritat és que em fa molta il·lusió formar part d'aquest projecte, al que em sento tan propera. Grazie, davvero.

dilluns, 18 de març del 2013

Sobre l'entusiasme

Permeteu-me que avui em posi profunda, fins i tot mística...

Avui, 16 de març de 2013, brilla el Sol a Bolonya, després de mesos d'un hivern fred i humit, molt bolonyès. Mentres dino, escolto l'últim moviment del Concert per a violoncel núm. 6 en Re major (G. 476) de Boccherini i penso que aquell dia el compositor estava especialment inspirat... I constato, amb estupefacció (com solen ocórrer aquestes coses), que hi ha moments d'especial quadratura, en què les coses, senzillament, passen.

I entenc. Entenc que la clau de tot plegat rau en l'entusiasme. El mateix entusiasme del Sol radiant o del furibund cel·lo del concert de Boccherini. O de les llenties fantàstiques que he dinat, seguint la bona tradició de la meva estimada família de menjar llenties els dissabtes. O, senzillament, l'entusiasme pel mateix fet de sentir i copsar... que sóc.

Una altra pista del meu profund lligam amb l'entusiasme: fa pocs mesos he descobert que sóc soprano dramàtica tendent a lirico spinto (resulta una mica trist haver descobert la meva veritable veu a Bolonya després de tants anys d'estudiar cant, però aquest és un altre tema). El matís rau, justament, en la capacitat d'"empenta", el spinto, que permet, per exemple, abordar les temibles agilitats de les cabalette verdianes. Des d'un punt de vista simbòlic, el concepte és claríssim: l'empenta, el spinto, forma part de la meva veu i de la meva manera de ser. Sóc així. O millor dit: sóc això. 

Entusiasme ve del grec enthousiasmós, que significa "estar posseït pel déu". El Prof. Alberto Bustos, de la Universitat d'Extremadura, ho explica més extensament al seu blog:

El sustantivo "entusiasmo" procede del griego "enthousiasmós", que viene a significar etimológicamente algo así como 'rapto divino' o 'posesión divina'. En efecto, el sustantivo griego está formado sobre la preposición 'en' y el sustantivo 'theós', 'dios'. La idea que hay detrás es que cuando nos dejamos llevar por el entusiasmo es un dios el que entra en nosotros y se sirve de nuestra persona para manifestarse, como les ocurriá -creían los griegos- a los poetas, los profetas y los enamorados.
Todos ellos estaban poseídos por la divinidad y por ello merecían respeto y admiración, pues llegaban a alturas que no podían ni siquiera vislumbrar las gentes de a pie, por no decir pedestres. 

Sobre les implicacions (culturals, antropològiques, espirituals) del concepte es podrien escriure pàgines i pàgines, però no és el meu propòsit aquí. De fet, per entusiasmar-se cal buidar-se: cal deixar que l'altre (segons els grecs, el déu) penetri. Però la nostra societat ha perdut la capacitat d'entusiasmar-se. Som massa nosaltres; cadascú és massa ell; i només queda la part superficial del concepte: un plaer buit i immediat, modes, oci i, en general, una decebedora alienació observable en tots els nivells: professional, personal, afectiu, ideològic, estètic, etc. Per això em decep observar al meu voltant (amb honroses excepcions!!!) la manca d'entusiasme: paraules buides, falta de compromís, immensa vacuitat de contingut i incapacitat per al diàleg. Gent opaca que no veu més enllà del seu nas (el qual funciona com a curiós retrovisor narcisista). Gent que busca constantment l'aprovació dels demés, projectant-s'hi. Encorsetament formulari i falta d'espontaneïtat que no fa altra cosa que amagar moltes debilitats. Ningú no és culpable d'això... i tots en som responsables.

Estem en temps molt durs, molt. Observo com al meu voltant creix la desconfiança i l'egoisme, per no parlar del generalitzat pessimisme. És lògic: és l'instint de supervivència. Però no pot faltar l'entusiasme: és l'energia que ens fa moure.

Els déus s'han allunyat de nosaltres. Cal retrobar-los.