dimecres, 22 d’abril del 2015

Congrés sobre el fandango a la CUNY

Els dies 17 i 18 d'abril de 2015 va tenir lloc el congrés "Spaniards, Indians, Afrians and Gypsies: The Global Reach of the Fandango in Music, Song and Dance" en la City University de Nova York. Vaig tenir l'enorme sort de participar-hi junt amb la María José Ruiz Mayordomo, amb una comunicació sobre la restauració coreogràfica d'un fandango del segle XVIII a través de l'estudi de la relació entre música i gest corèutic en la tradició bolera La valoració general del congrés i de l'experiència van ser molt positives. Molts assistents van coincidir en apreciar la seva originalitat, sobretot per la gran varietat de formes, plantejaments i cultures que va aconseguir aglutinar una sola paraula: "fandango".

La màxima manifestació de tot plegat va ser la conferència inaugural d'Elisabeth Le Guin, qui va
prendre com a punt de partida un fandango d'una tonadilla del segle XVIII per reflexionar sobre la recerca d'allò que no queda per escrit en l'acte performatiu (el que ella va anomenar "non-verbal Humanities") i per acabar tots els presents vam assistir a un veritable "fandango" on es va cantar, ballar i tocar instruments. Així, doncs, va ser un congrés ben atípic, original i enriquidor, excel·lentment organitzat per Meira Goldberg i Antoni Pizà, de la Foundation for Iberian Music de la CUNY, als qui agraïm llur invitació i humanitat